#treningstirsdag – Åtte tips til en superøkt på stakemaskinen

Jeg har kjempet stakemaskinens sak noen måneder nå, ihvertfall ovenfor meg selv. Etterhvert som jeg har blitt bedre kjent med den har jeg også blitt mer obs på dens fordeler. En ganske vesentlig greie med å trene på den er jo at du blir bedre på staking på ski. Andre fordeler ved å bruke stakemaskinen, slik jeg ser det, er…

image

  • Du får aktivisert og virkelig trent overkroppen, noe som passer bra i en hverdag der man ikke gjør nevneverdig mye arbeid med overkroppen sånn ellers. Litt som på en romaskin, bare i enda større grad.
  • Beina får litt hvile, men du får deg fortsatt en sabla god treningsøkt.
  • Det er moro, spesielt når teknikken begynner å sitte. Man kommer inn i en slags sone, der man jobber som et beist, men man klarer å stå i det og nyte følelsen av å kjenne at maskineriet funker sammen. Også ser man for seg at man gliiir fremover i skisporet da, hehe.

image

Holy macaroni, som jeg gleder meg. 

Så.. hva skal man tenke på for å få en god teknikk på stakemaskinen?

Motivasjonen for overskriften er egentlig meg sjæl i begynnelsen av denne «langrennsreisen». Før jeg startet opp var det overraskende få som kunne fortelle meg hvordan jeg trener optimalt på en stakemaskin, også på treningssenteret, og dermed var jeg on a mission. Nå føler jeg meg ganske trygg, noe jeg fikk bekreftet når jeg var på PT-time med med Øystein Rodem hos DRIV Trening i dag.

image

Jeg har brukt Øystein som kilde i flere saker jeg har skrevet om langrenn og skiteknikk de siste ukene, og når vi møttes i dag grublet vi frem noen sjekkpunkter som gjør det lettere for oss alle å ha en god teknikk på stakemaskinen fra første stavtak.

Hehe, fine Torun hos DRIV fanget meg i aksjon. Jeg hadde selvfølgelig null sminke og pads for anledningen, i ekte PT-Pia-stil!

Hehe, fine Torun hos DRIV fanget meg i aksjon i dag. Jeg hadde selvfølgelig null sminke og pads for anledningen, i ekte PT-Pia-stil.

  • Utgansposisjonen din er bekkenet rett under overkroppen, skuldre trukket tilbake og plassert i «lommen sin», et stolt bryst og en avslappet nakke. Beina skal ikke være noe bredere enn hoftebredde. Tenk på hvor beina dine ville vært i skisporet.
  • Hvor tungt du stiller inn maskinen avhenger av utgangspunktet ditt, og hvordan økt du skal ha. For en nybegynner gjelder det å velge en lav motstand og heller fokusere på god teknikk. Prøv deg frem, og gå for en motstand mellom 1 og 5.
  • Og vi er i gang…
  • Kjenn at du har tyngden på forfoten, slik at skiene ville fått fremdrift i skisporet. Tenk at du må klamre deg fast til underlaget med stortåa. Om du ikke hadde hatt stavene til å sette fremfor deg, for å sette det på spissen, så ville du gått på snørra i snøen.
  • Begynn «stavtaket» med å heve armene og gjerne komme en smule opp på tå, før du bøyer i hofta og magen og lar armene følge med. Her må du bruke magen til å stå imot trykket, slik at du klarer å presse imot underlaget og overføre krafta fra hofta og kjernen, gjennom ryggen og armene, og ut i stavene.
  • Du skal ha en liten bøy i knærne, spisse knær, som Øystein kalte det. For min del liker jeg å tenke at jeg skal skyve knærne en anelse frem, akkurat nok til at det blir lettere å gjøre en fleksjon i hofta.
  • Hold skulderbladene så mye som mulig på plass i «lommen sin». Når du skyver ifra skal du kjenne at du gjør det med et stolt bryst, slik at skulderbladene trekkes sammen for hvert tak. Du vet den holdningen vi har på slutten av en arbeidsdag, når vi har slavet over pc`en i litt for mange timer? Denne posisjonen skal vi ikke ha. Her er det aktive skuldre som gjelder.
  • Sist, men ikke minst – tenk at du har en kaktus mellom albuene og kroppen, hehe. Overarmene skal være forholdsvis tett til kroppen, mens du kan tenke at du har en kaktus mellom albuene og kroppen din som du helst ikke vil touche.

Og når du setter alt dette ut i praksis, min venn, så skal det se sånn cirka sånn her ut. Her kjører jeg et ganske raskt tempo.

https://www.youtube.com/watch?v=PJVJr-ABNNc

Til sammenlikning så Øystein sånn her ut når han kjørte sist gang vi møttes, her i et forholdsvis rolig tempo.

Syns vi ser ganske innafor ut begge to? 

Hehe, teknikken min ble ihvertfall mer enn godkjent, og da er jeg fornøyd. Det var egentlig målet med timen i dag, å få en slags «status quo» på både staketeknikken, styrken og kroppen i sin helhet opp mot skisesongen, og se om det er noe jeg kan gjøre for å optimalisere treningen min. Det er det helt sikkert, så da kan jeg jo likesågodt få høre det fra ekspertene selv 😉

image

Huff, jeg høres jo blodseriøs når jeg skriver sånn.. Det er jeg ikke! Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har fått blod på tann når det gjelder dette skigreiene, og tenker at hvis jeg først skal dykke inn i det, så kan jeg gjøre det skikkelig. Jeg lærer jo masse på veien! Jeg kommer nok ikke til å hevde meg nevneverdig i skisporet denne sesongen, trenger litt mere tid med ski på beina for å få til det, men jeg kommer ihvertfall til å ha lært masse, og vite at jeg gjorde alt i min makt for å få en så god opplevelse som mulig denne sesongen. Det er det viktigste for meg 🙂 

image

For da ære`større sannsynlighet for at jeg og min beste skikamerat stråler avgårde i sporet, som det superteamet vi er!

Jeg får høre resultatet fra Øystein i løpet av uken, og da finner jeg også ut om det er noe å blogge mer om eller ei. Dagens #treningstirsdag runder jeg av her, da jeg ser at jeg allerede har lyktes å skrive en aldri så liten novelle. Men jeg håper dere tar til dere tipsene og lærer av den veien jeg allerede har gått opp.

image

Mest sannsynlig kan dere på den måten gå veien langt fortere når dere selv setter i gang!

Som en liten ps kan jeg jo understreke at ingenting i dette innlegget er sponset. Jeg oppsøkte Øystein for å bli bedre på noe jeg ikke jeg var helt dreven på, og har delt det med dere og skrevet saker for sporten.com i samme slengen. Den dagen noe er sponset kan dere være trygge på at det blir tydelig kommunisert. Mest sannsynlig er jeg ganske stolt også, for sponsede samarbeid er kan være ganske kult spør du meg, om det gjøres riktig 😀

God tirsdagskveld!

 

 

 

 

Flere
Artikkler