#treningstirsdag – Øvelser som motvirker den dårlige holdningen din foran skrivebordet

Happy #treningstirsdag! Dagens går ut til alle som sitter mye i hverdagen, enten det er på jobb, skole, eller fritiden (forhåpentligvis ikke det siste da…;-) )

Hver tirsdag tipser jeg om noe innenfor trening, som regel en (genial) øvelse. Men det kan også være et sett med intervaller jeg digger, en økt jeg har testet, et treningsprogram jeg vet er supereffektivt, eller tips og råd til ShapeUp jenter om trening. Rett og slett nyttige tips og erfaringer jeg mener bør deles. Derav #treningstirsdag! :-)
Hver tirsdag tipser jeg om noe innenfor trening, som regel en (genial) øvelse. Men det kan også være et sett med intervaller jeg digger, en økt jeg har testet, et treningsprogram jeg vet er supereffektivt, eller tips og råd til ShapeUp jenter om trening. Rett og slett nyttige tips og erfaringer jeg mener bør deles. Derav #treningstirsdag! 🙂

Jeg har en forholdsvis aktiv jobbhverdag sammenliknet med mange andre journalister jeg altså, men det er ikke til å stikke under en stol at det blir mye sitting. Og når jeg sitter her, på den fjerde timen, med firkanta øyne og et løst og ledig hode, da er det fort gjort at holdningen segner litt om. Jeg prøver å motvirke dette, i tillegg til å være flink til å variere sittestilling, stå litt, strekke litt.. Men jeg skal innrømme at når jeg sitter her og jobber, så jobber jeg. Og da er det fort gjort å glemme bort smart holdning og stolt bryst. Derfor prøver jeg å gjøre dagens øvelse relativt ofte. Vi hadde den på trykk i ShapeUp for noen måneder siden, som en del av en større sak, men i dag velger jeg altså å trekke den frem ene og alene. Dette fordi jeg syns den er helt super for å få kontakt med øvre del av rygg og skuldre, og den motvirker i stor grad den lugubre holdningen man siger inn i etter noen timer på kontorstolen.

Hvordan:

Stå med føttene i skulderbreddes avstand, og len deg framover som på bildet.

Foto: Petter Berg/EHM
Foto: Petter Berg/EHM

Stå med rett rygg, stram rumpa, og kjenn at du må jobbe for å holde en god posisjon. Start med vektene nede foran kroppen med håndflatene mot hverandre. Herfra trekker du armene opp og ut til siden, uten å endre posisjonen på hendene. Hold topposisjonen i 2 sekunder, før du senker armene rolig ned igjen. Se film av øvelsen her.

Foto: Petter Berg/EHM
Foto: Petter Berg/EHM

Øvelsen er genial for rygg, bakside skulder og de små musklene mellom skulderbladene. Om du sitter mye foran pc-en og lignende, vil den bidra til å styrke ryggen din, og motvirke den fremoverlente holdningen jeg påberopte meg tidligere (bare innimellom da. På en seig dag. På kontorstolen). Jeg liker å velge lette vekter når jeg skal gjøre den, og fokusere på god kontakt med rygg og skuldre. Se på denne mer som en holdningsøvelse fremfor en styrkeøvelse, selv om det jo egentlig er samme sak 😉

Denne kan du gjøre både på treningssenteret, f.eks i pausene mellom en tung øvelse på bein, eller i løpet av arbeidsdagen på jobb. Du måå nemlig ikke på død og liv bruke ekstra vekt. For mange holder det å stå i posisjonen og løfte armene opp på samme måte. Hold topposisjonen i tre til fem sekunder, og se om du klarer å vri tomlene opp mot taket slik at lillefingeren følger etter. Kjenn hvordan du er i stand til å vriiii skulderbladet ditt litt bedre på plass.. Deilig? Told you! Enhver kontorrottes bestevenn 😉

Sett deg for eksempel et mål om å gjøre denne 3 ganger i løpet av uka, 8-10 repetisjoner, 2-3 sett. Så øker du gradvis derfra. Hvem vet, kanskje det blir en stødig vane å ta noen reps innimellom tastaturskrivingen. Jeg har trua!

Innimellom prøver jeg også å legge inn litt av dette…

Stretching på brystet, som jo kan gjøres hvor som helst, når som helst (sånn cirkus).
Stretching på brystet, som jo kan gjøres hvor som helst, når som helst (sånn cirkus).

Og faktisk litt av dette…

Stretching av hofteleddsbøyeren...
Stretching av hofteleddsbøyeren…
... På en virkelig god dag!
… På en virkelig god dag!

Jeg går jo i treningstøy omtrent hver dag på jobben, da er terskelen litt lavere for å gjøre øvelser som den nederste.

Prinsippet her er i hvert fall å gjøre ting som motvirker sittestillingen foran skrivebordet. Så det meste som bidrar til å styrke opp baksiden (spesielt rygg og skuldre) og strekker ut fremsiden (hovedsakelig bryst og hofteleddsbøyer) bidrar til å holde kroppen fri for vondter når du har en stillesittende hverdag foran pc`en 🙂

God (hverdags)trening! 😀

 

Flere
Artikkler