Utstyret jeg ville prioritert til hjemmetrening

Inneholder reklame ism. Qicraft

Mange har spurt meg på Instagram hva slags treningsutstyr det kan være smart å investere i i disse dager, så lager like så godt et innlegg på det ?

Jeg mener med hånden på hjertet at mange av oss kommer langt med å trene med kun egen kroppsvekt, men har samtidig full forståelse for at treningen blir mer spennende med litt utstyr. Altså, jeg har jo kjelleren full av utstyr, så her kaster jeg stein i glasshus, haha.

Ei litta FYI; treningsrommet mitt lagde jeg i samarbeid med Qicraft, som er leverandør av Technogym-utstyr i Norge – forøvrig det beste treningsutstyret på markedet etter min mening – du merker det når du trener med Technogym. Hele prosessen kan du se på YouTube-kanalen min her.

Men ja, man kan jo bruke både doruller, vannflasker, tunge sekker, kofferter, etc, men utover det er det utstyret under jeg ville prioritert til hjemmetrening, noenlunde i denne rekkefølgen.

  • Minibands er det første jeg ville investert i. Gjerne tre ulike motstander, med to minibands i hver. 
  • Kettlebells! Hvilken motstand du velger kommer an på hvor sterk du er (sjokk, hehe), men jeg anbefaler gjerne to litt lettere, som til sammen blir ganske tunge (f.eks 12+12 = 24 kg), og én kule som er litt tyngre, f.eks 16 kg. Kettlebells kan brukes til en rekke ulike øvelser, og gjør det lettere å trene litt tyngre med hele kroppen, hvor som helst. 

Jeg har som regel alltid med meg en kettlebell og minibands når jeg reiser på ferie, hytta, etc. 

  • Gjerne to lange strikker, en lett til medium og en som er ekstra stram – sistnevnte er mest hensiktsmessig som assistanse på chins og pull ups. 
  • En treningsmatte kan være smart å ha, for å gjøre utvalgte øvelser mer behagelig – jeg ville valgt en yogamatte, da de gjerne er litt nettere, samt «sitter» bedre på gulvet. 
  • Slynger eller ringer. Å utføre robevegelser er noe av det som kan være tricky når man trener utenom senter. Slynger eller ringer løser det problemet, og er de festet godt kan man gjøre masse øvelser for rygg (både horisontale og vertikale drag), samt andre slyngeøvelser. 
  • Hantler. Kettlebells gjør jo mye av samme nytten, men samtidig er det et litt annerledes verktøy – hantler i en annen vekt enn det du valgte på kettlebells kan være smart. Dette hantelsettet fra Technogym, Wellness Rack, kan gjøres både lettere og tyngre, og du ser hvordan jeg bruker det i videoen under (den økta er forøvrig sjukt bra).

Andre ting som kan vurderes er… 

  • Vektvest. Gjør alle egenvektsøvelser tyngre.
  • Sklimatter, eller du kan like gjerne bruke ullsokker, kluter – noe som sklir godt på underlaget. 
  • Hoppetau. Fin kondisjonsøvelse som man kan gjøre på stedet hvil, og som er litt morsommere enn å kjøre jogg på stedet, hehe. 
  • Stang og vektskiver. Dette er jo kanskje litt next level, men gir veldig mange muligheter hvis man først har det – samtidig kommer man langt med kettlebells/hantler, så ville ikke prioritert dette. 

.. også er det jo selvfølgelig en rekke andre ting, men slik ville jeg tenkt. 

Tusen takk for spørsmål, det hjelper meg til å vite hva dere vil ha av innhold og inspirasjon i disse dager? Sammen er vi dynamitt, si’ ???

Håper dere har det bra, gjengen❤️

Flere
Artikkler